2014/02/18

Képregény lesz a Nyugaton a helyzet változatlan



Részletes, történelmi hitelességű illusztrációkkal, képregényalbumként jelenik meg májusban Erich Maria Remarque német író első világháborúról szóló remekműve, a Nyugaton a helyzet változatlan.

Az 1928-ban kiadott könyvet több mint ötven nyelvre fordították le, az utókor a huszadik század egyik legfontosabb háborúellenes remekműveként tartja számon. Most Peter Eickmeyer grafikus értelmezésében 70 nagyméretű és több mint 100 kisebb rajz eleveníti fel a regényt. A képek egy sötét, komor világot ábrázolnak fekete, hamuszürke és földszínű árnyalatokkal.

Remarque háborús sérültként már 1917/18-ban elkezdte írni könyvét egy kórházban, később azonban felhagyott vele, és csak 1927-ben vette elő újra a kéziratot, hogy befejezze művét - idézte fel Thomas Schneider, az íróról elnevezett osnabrücki békeközpont vezetője. Mint mondta, a regény nem önéletrajzi alapú, jóllehet első megjelenésekor ezt sugallták. Remarque akkoriban újságíró volt, ennek megfelelően számos forrást felhasznált a könyv megírásához.

Peter Eickmeyer is hasonló alapossággal dolgozott: képeinél történelmi hitelességre törekedett. Feleségével, Gaby von Borstellel külön utánajárt például annak, mikor váltotta fel a heggyel díszített porosz sisakot a hathatósabb védelmet nyújtó acélsisak. Grafikáin tudatosan utal híres háborús filmek motívumaira és képzőművészeti alkotásokra, például Pablo Picasso Guernicájára is.

A grafikus szerint csak véletlen egybeesés, hogy éppen az első világháború kitörésének 100. évfordulóján jelenik meg könyve. Mint mondta, már régóta akart készíteni egy képregényalbumot, Remarque művével pedig 2009 óta foglalkozik, részben lokálpatriótai indíttatásból, hiszen a világhírű író is Osnabrückből származott. A kötet a bielefeldi Splitter Kiadónál jelenik meg.

A képregényalbum a képregények egy típusa. Eredeti angol elnevezése, a graphic novel (rajzolt regény) arra utal, hogy az általa feldolgozott történet jóval hosszabb és összetettebb mint a más, füzetek formájában megjelenő képregényeké.


Forrás: MTI | 2014. 02. 17. 18:52:00

2014/02/05

Emlékkocka Jack Kirbynek



Húsz éve, 1994. február 6-án halt meg a "képregény atyjaként" emlegetett Jack Kirby, az Amerika kapitány, az X-Men, a Hulk, a Fantasztikus Négyes és a Thor társszerzője.



Amikor betört az éppen születőben levő műfaj élvonalába, nem sokan gondolták, hogy e téren maradandót lehet alkotni, ő azonban töretlen alkotókedvvel, sziporkázó ötletekkel, minden nehézséget leküzdve a képregény legmeghatározóbb személyiségévé nőtte ki magát.
Jacob Kurtzberg néven született New Yorkban, egy osztrák zsidó bevándorló családban 1917. augusztus 28-án. Apja szabó volt, aki New York-i ruhagyárakban talált állást, de fizetéséből csak szűkösen tudtak megélni, ezért Kirby már kiskorától próbált pénzt keresni, dolgozott újságkihordóként, kifutófiúként, festőként. Kevés megtakarított pénzén ponyvaregényeket, képregényt, újságot vásárolt, délutánjait a mozikban töltötte. A mozifilmek és a képregény-csíkok voltak a rajziskolája: nem a stílusukat, hanem a technikájukat tanulta el, a valóság reprodukálása helyett lendületes mozgásokat ábrázolt, eltúlozva a szereplők méreteit.
Kirby sokáig kilincselt, hogy rajzait politikai és irodalmi újságoknak adhassa el, végül aztán karikaturistának állt. A rajzasztalnál kötött barátságot a rajzoló és újságíró Joe Simonnal, akivel közösen később képregények, történetek és hősök százait alkották meg. A párost 1939-ben alkalmazta a gyorsan népszerűvé vált képregény műfajában próbálkozó Timely Comics (a későbbi Marvel) kiadó vezetője, Martin Goodman, s ők néhány hónap alatt megalkották minden idők egyik legnagyobb képregény-sikerét, a Captain America sorozatot. Akkoriban már nyilvánvalónak tűnt, hogy az Egyesült Államok hamarosan belép a második világháborúba, ezért úgy döntöttek: a cselszövő Adolf Hitler lesz. Az 1940. december 20-án megjelent első szám borítóján a kék-fehér-vörös uniformist viselő Amerika Kapitány volt látható, amint egy jól irányzott pofonnal tiszteli meg a náci Führert - a provokatív, reklámfogásnak is kiváló borítóval Kirby teremtménye a hősiesség és hazafiság megtestesítője lett, a füzetből egymillió példány kelt el.
A rajzoló 1942-ben megnősült, nevét ekkor változtatta hivatalosan is Jack Kirbyre, házasságából négy gyermek született. A háború után megcsappant az érdeklődés a szuperhősök iránt, így a trendet követve Simon és Kirby krimit, horrort, vicces állatfigurákat rajzolt és megteremtették a romantikus képregényt. Első ötletük My Date címmel jelent meg, könnyed és humoros stílussal a háború utáni amerikai ifjúságot vette célba. A felnőtteknek szánták a Young Romance című kiadványt, amelyben minden kelléket felsorakoztattak, ami egy szappanoperához elengedhetetlen, a történetek csordultig voltak szerelemmel, árulással, szívfájdalommal, könnyel és boldog végkifejlettel.
Saját kiadót is alapítottak, de hiába dolgoztak éjt nappallá téve, csődbe mentek, s két évtized után elváltak útjaik. Kirby a hatalmas DC Comics kiadóhoz szerződött, ahol 30 hónap alatt 600 oldalnyi képregényt gyártott, de ekkor pénzügyi viták miatt felmondott. Ismét az immár a Marvel élén álló Goodmant kereste meg, aki úgy döntött: Kirby és a képregény részleget vezető Stan Lee (nem mellesleg Goodman sógora) eredjenek az újraéledő szuperhősök nyomába. Ötleteik és karaktereik révén következett el a Marvel újabb aranykora. Kidolgozták a "Marvel módszert", azaz a korábbiaktól eltérően előre kitalálták a teljes történetet és párbeszédeket, a képeket csak ezután rajzolták hozzá. A másik nagy ötlet a titkos alteregó volt, a hősök emberfeletti képességeinek rejtegetése, immár nem teljesen tökéletes szuperhősökkel, hanem komplex, mindennapi problémákkal is küszködő karakterekkel dolgoztak. Így született meg a Marvel Univerzum a hatvanas évek legnagyszerűbb képregényének tartott FantasztikusNégyessel és a később hozzájuk társult Ezüst Utazóval, Kirbyék a képregények történetében először állítottak egyetlen hős helyett egy egész csapatot a középpontba. Majd következett az X-Men, Thor, Hulk és a Vasember figurája. A Twenty Century Fox filmvállalat több Marvel karakterből már ekkor rajzfilmsorozatot készített, de a szuperhősök a mozikba csak a 20. század végén jutottak el, mivel megjelenítésük olyan speciális effektusokat igényelt, mely addig nem álltak rendelkezésre.
Kirby lassan elveszítette lendületét, több csalódás érte és úgy érezte, a Marvel nem méltányolja munkáját. Az 1970-es évek elején a rajzfilm felé fordult, több tévés sorozatot rajzolt. 1978-tól már csak néha-néha dolgozott, majd végleg búcsút mondott élete nagy szerelmének, a képregény-rajzolásnak és a maga teremtette hőseinek. 1994. február 6-án halt meg, népes rajongótábort és több tízezer oldalnyi rajzot hagyott maga után, az általa teremtett hősök kalandjait elbeszélő hollywoodi filmek már több mint hárommilliárd dollárt jövedelmeztek.

(MTI)